Bahasa Malaysia @GuanEngLim Sudah Ada Peningkatan, ‘RASA’ Sudah Ganti ‘HANTAM' Saja


Dalam Sidang Media sebelum ini, Menteri Kewangan Hong Kong, Lim Guan Eng mengaku bersalah  di dalam salah klasifikan barangan SST dan berjanji akan mengeluarkan kerang, udang, ketam, lala dan sotong dari senarai barang yang dikenakan cukai. Guan Eng dipetik di bawah berkata bahawa beliau keliru dengan klasifikasi barang-barang basah ini, oleh itu beliau kata dia 'hantam' supaya semua dikenakan cukai jualan 10%.


Hari ini, Lim Guan Eng @ Nobita menolak penilaian MIDF Amanah Investment Bank bahawa kejatuhan pasaran saham bukan disebabkan oleh pembatalan projek bawah tanah MRT2 oleh MMC-Gamuda. Beliau berkata, baca di sini,
Saham jatuh bukan kerana satu atau dua projek syarikat, ini tiada kesan yang besar. Saya rasa bukan hanya Malaysia, pasaran sahan di seluruh dunia juga dipengaruhi oleh pembangunan ekonomi di Amerika Syarikat, terutamanya susulan perang perdagangan dunia terutamanya dengan China.
Menteri Kewangan menguruskan kewangan negara dengan rasa rasa sahaja. Hebat. Berbanding dengan analisa yang dibuat oleh MIDF Amanah Investment Bank, seperti di bawah:
Last Monday’s foreign net selling of RM227.2 million was of no surprise as investors reacted towards last Sunday’s announcement of the termination of MMC Corp Bhd-Gamuda Bhd’s joint-venture underground work contract for the MRT2.
Namun, sekurang-kurangnya Menteri Kewangan sudah ada ada peningkatan dan self confident dengan mengubah ayat HANTAM saja kepada RASA. 


Source | http://khairulryezal.blogspot.com/2018/10/bahasa-malaysia-guanenglim-sudah-ada.html

Most View Article This Month !